Lets move some stuff.. again.. - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu Lets move some stuff.. again.. - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu

Lets move some stuff.. again..

Door: Sanne van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Donderdag 7 mei
Op het werk heeft een hele lieve collega een mail rondgestuurd met de vraag wie een bed/bank voor 2 personen had voor een paar dagen.

Hierdoor zijn we in contact gekomen met Luca. Een Italiaanse collega op een andere afdeling binnen Sykes. ’s Avonds hem gebeld. Hij kan ons een kamer huren tot en met woensdagochtend. Vrijdag kunnen we het huisje bekijken en er gelijk intrekken als we willen.
Tevens contact gehad met onze misschien toekomstige huurbaas/landlord/iets. De laatste financiele dingen geregeld. Tijdens dit gespre even een contract voorbij zien komen voor het huisje. Dit weekeinde moet dat allemaal ook geregeld kunnen worden, nog een paar administratieve dingen regelen.

Vrijdag 8 mei
Laatste werkdag van de week. Ik ben deze week getraind om als receptioniste te kunnen werken voor een bedrijf in Antwerpen.

Snappen jullie het nog? Ik ben een Nederlandse, verhuist naar Schotland om voor een Amerikaans bedrijf in het Nederlands de telefoon op te nemen voor een Vlaams bedrijf :P

Toen ik 's ochtends op het bedrijf aankwam had ik verwacht dat ik weer naast iemand mocht gaan zitten om mee te luisteren met de telefoontjes. Nee hoor.. vandaag begint het 'echte' werk.

Ik heb nu een eigen computer en telefoon, een eigen werkplek en ik mag geheel zelfstandig werken!! Ik heb naast mijn computer en telefoon een laptop op mijn bureau staan. Via de laptop neem ik de telefoon op, terwijl ik de informatie op mijn computer intik. De echte telefoon gebruik ik alleen maar om mij aan- en af- te melden. (logisch.. toch??)

De afdeling is super gezellig. Mijn leidinggevende James (Australier) zit tegenover me en Leon (Duitser) zit naast me. Verder is er Erwin (Nedelander), Claire (Fraincaise), Yoko (Japans), Greta (Italiaans), Daniel (Schot), Kumi (Japans), Julian (Fransoos), Sven (Vlaams), Sony (Frans-Afrikaans) en nog een paar die ik (nog) niet bij naam ken.

Een heleboel verschillende landen dus. Heel gezellig. Vooral met Erwin (NL). Die gast woont al 15 jaar hier in de UK.

Na het werk naar de afspraak met Luca gegaan. Huisje bekeken en gelijk gezegt dat we het wilden hebben.. Aan de ene kant omdat we het echt een leuk huisje vonden, aan de andere kant hadden we niet veel keuze.. we moeten toch ERGENS slapen :P

Auto bij het hotel opgehaald, de noodzakelijke spullen in het huisje gezet. (kleding, koffiezetapparaat, laptop) en de auto weer bij het Hotel gestald. Gratis beveiligd parkeren.. toppie!!

En dan boodschappen doen.. poeh, wat een end lopen.. (not) aan de overkant van de straat staat gewoon een heuze LIDL!!.. Eerste keer hier in Schotland zelf gekookt.. heerlijk :D

Zaterdag 9 mei.
Lekker uitgeslapen tot 8 uur. We slapen in dit huisje samen met een Deense jongen. Hij huurt een andere slaapkamer. Vandaag op een 'queste' geweest naar een zeer noodzakelijk deel voor onze overleving: koffiefilters!
Dus ik tegen de dame bij de Lidl: Do you have koffiefilters??
Dame: Hebbe we nie..
Sanne: Excuse me, was that Dutch you just spoke?
Dame: Dat klopt.
Sanne: *zucht*.. prima, verkoopt u ook koffiefilters??
Dame: Nee helaas, maar ik haal ze altijd bij *...*

Loop je dus in Edinburgh een supermarkt binnen, de eerste persoon die je aanspreekt is Nederlands.. Kleine wereld? Hoezo!!:P

Vandaag weer het centrum in geweest. Gestruind door de Princess Garden, over de waverley Bridge en door Cockburn street. Buspassen aangevraagd voor het openbaar vervoer. Super handig trouwens. Daar in Nederland moet je in EN uit checken bij de bus en wordt er elke keer geld van de pas gehaald. Hier betaal je een vast bedrag per maand en kun je onbeperkt reizen met de bus. Ook hoef je alleen maar IN te checken. Gewoon om te bewijzen dat je 'credit' op je pas hebt.

Verder niet veel gedaan vandaag, 's avonds weer gekookt, filmpje gekeken en kei kapot het nest in gedoken.

Zondag10 mei
Vandaag heerlijk rustige dag. Met de bus het centrum in gegaan. Beetje rondgestruint, gelunched in het centrum en geconcludeerd dat je heel snel went aan een nieuwe omgeving.
Hier in Edinburgh voelen we ons thuis. Ik zie mezelf hier de komende tijd wel wonen.. oh wait.. dat gaan we ook doen :D *happy dance*

Vandaag is het moederdag.. en ik ben niet in Nederland om mijn en zijn mama te knuffelen.. is toch wel een beetje moeilijk.. I wantzz huggles..

Maandag 11 mei
Start van onze 2e werkweek.
Deze week mag ik elke dag beginnen om 07:00 uur.. aargh.. ik ben GEEEEEEEEN ochtendmens!! Wel superblij dat we niet meer in het hotel zitten. Dit huisje is op "maar" en halfuur van het werk af met de bus i.p.v. 45 minuten en we hoeven niet meer over te stappen. Oftewel: Instappen, in slaap vallen en precies op tijd wakker worden om de bus weer uit te sjezen..
Het zijn trouwens bijna allemaal dubbeldekker bussen. Dus lekker bovenin en vooraan zitten tijdens de rit. :D

Had ik al verteld dat we nu werknemers passen hebben?? die moet je de hele dag aan een key-koord zichtbaar dragen.. Ik heb dat ding ook nodig om op mijn afdeling te komen trouwens. De foto is niet helemaal naar mijn wens.. maar wat zeur ik nou.. ik heb hem alleen maar de hele dag overduidelijk op mijn buik hangen en ik hoef dat ding alleen maar de rest van mijn werktijd hier te houden.. Plech.. En als ik de pas kwijt raak maken ze geen nieuwe foto maar printen ze gewoon weer deze foto uit.. ja ik heb het nagevraagd :P

Op het werk het super naar het zin gehad. Edwin is duidelijk blij dat er weer een 2e Nederlander op de afdeling zit. Blijkbaar was er eerst een andere Nederlandse meid. Maar dat was een omhooggevallen muts die zichzelf te goed vond om dit werk te doen.. Muts..
Wat is er leuker dan om tijdens werktijd op Pottermore.com spelletjes te spelen? *whoeps.. ik bedoel natuurlijk leren-hoe-de-site-in-elkaar-zit*

's avonds weer goed nieuws gehoord.. Het contract voor ons nieuwe huisje is nu wel heel dicht bij.. Afspraak gemaakt om woensdag om 11:00 de sleutel van het huis op te halen.. whaahh!!!! stuiter stuiter. Is it wednesday allready??

Dinsdag 12 mei.
Ik begin er langzaam aan te wennen dat ik een fulltime baan heb. Uit bed rollen, lunch maken, klaarmaken om te gaan en in de bus stappen bij de bushalte voor de deur. Beetje slapen, en practisch voor de deur van Sykes weer uitstappen. Koffie pakken en de computer opstarten.

"Goede morgen *bedrijfsnaam*, hoe kan ik u helpen??"
Nog wel een beetje vreemd dat ik Engels met mijn collega's praat terwijl ik over de telefoon Nederlands spreekt. Als er dan ook nog een man uit Duitsland belt wordt mijn 'talenknobbel' wel een beetje op de proef gesteld.
"oh pardon, je ne parle pas français".. Handig Sanne, echt handig...

Vandaag heb ik ongeveer 75 telefoontjes afgehandeld.. Dat lijkt echt super veel.. maar als je je bedenkt dat zo'n telefoontje gemiddeld 1,5 minuut duurt en eigenlijk alleen maar bestaat uit:
- Hallo met meneer Suyckerbuyck, ik wil graag doorverbonden worden met mevrouw Daerso.(zeg daarzo)
- Natuurlijk meneer, heeft u een momentje en HOE spelt u uw naam??
- *blip en klaar*
Exclusief pauzes heb je 400 minuten in een dag, als maximaal 200 minuten daarvan worden gebruikt voor de telefoon opnemen, telefoontjes 'loggen' en de software weer klaarzetten voor de volgende telefoon heb je nog 200 minuten in een dag over.. om een beetje Sanne te kunnen zijn :D

Dus wat doe je zoal op een dag? Koffie halen, surven op de site van pottermore. Engelse documenten in het Nederlands vertalen en ongelovelijk onzinnige gespreken voeren met collega's.

's avonds de spullen ingepakt om de volgende dag ALWEER van woning te verhuizen. Ik hoop echt van ganzerharte dat dat minimaal het komende half jaar niet meer hoeft.
Nog even gebruik gemaakt van de wasmachine en droger om de vuile kledingwas wat kleiner te maken :D

Woensdag 13 mei.
DE grote dag. 's ochtens naar het werk gegaan. Mijn collega's kregen vaag mee dat er iets stond te gebeuren.
"Sonna, what the heck is going on? How much coffee did you drink??"
"I'm gonna get my house key today!! I'm so Syked!!"
"Congratzz!! Now sit the fuck down.. :P"

Dat is een gemiddeld gesprek tussen mij en mijn collega's...
Dus om 10:30 als een wervelwind het pand uit gestuiterd.. nog net niet met een spoor aan papiertjes achter me aan.. Wel met een Pascal aan mijn hand die glimlachend met me mee rende.

En om 11:00 was het zo ver. De sleutels van ons huisje gekregen. Een prachtig 2 slaapkamer appartement op 15 minuten afstand van ons werk af. En whouw.. wat een mooie omgeving! Achter ons huis is een super grote bospartij... Vogeltjes die tjilpen.. bunnies op het gras..
*snik, whouw.. *

De vorige bewoner was samen met de contactpersoon nog druk bezig met het schoonmaken.
"Oh chill down. we wont be moving in till 8 o'clock tonight.. we first got to work and get our stuff.. And please don't try to be perfect at cleaning, i'm not a perfect housewife either.."

Na nog even rondgekeken te hebben of alles er was.. Een bed. bank en kledingkast is toch handig zeggen ze.. gelijk weer terug gegaan naar het werk. Nu hangt er een grote sleutelbos aan mijn Sykes pasje. Dus als ik door het gebouw loop hoord iedereen mij aankomen.
*rinkel de rinkel daar kohooom ik aan*

's avonds na het werk de spullen ingepakt in het oude huisje. Pizza gegeten en de auto bij het hotel opgehaald. Vervolgens doorgereden naar het.. uhm ONS huis. Gosh dat voelt goed om te kunnen zeggen/typen... ONS HUIS..

Bij het uitladen van de auto bedacht ik mij ineens iets.. Toch wel jammer dat dit complex geen lift heeft.. en we wonen 2 hoog...
Lang verhaal kort.. ieder 5 x 4 trappen op en af gelopen maar de auto is leeg en het huis is bij lange na nog niet vol :D

Het bed sliep heerlijk. Ik rook mijn kussen en was weg. *tiredness induced coma*

Donderdag 14 mei.
Wakker worden in je eigen huisje, rustig aan kunnen doen tijdens het opstaan en geen rekening hoeven houden met een Deense huisgenoot of andere hotelbewoners. Gewoon in je 'pyama' naar de badkamer kunnen lopen.. Hemel op aarde :D Eindelijk ons eigen plekje.

Gisteren begonnen met cursus om voor een tweede bedrijf te mogen werken. Een super groot Nederlands bedrijf wat de betalingen tussen de consument en bedrijven regeld. Onder andere KLM, Emirates, Blizzard en bijna alle betalingen die je online met Ideal maakt worden door dit bedrijf geregeld. Als er problemen zijn met een betaling en je belt "Global Collect" op voor hulp heb je vanaf volgende week de kans dat je mij aan de telefoon krijgt..

Verder gaat het er op de werkvloer nog steeds heel volwassen aan toe. Gisteren samen met Erwin het hele liedje van de fabeltjeskrant gezongen en vandaag een serieuze discussie op gang gebracht welk biertje van dusdanige kwaliteit is dat een Nederland het durft te drinken zonder zich gek te schrikken van de prijs.. Stella Artois kwam toch wel het beste uit de bus volgens mijn collega's. Grolsch wint het voor mij toch wel.. Maar 5 pond betalen voor 4 flesjes is toch een beetje au..

Dit weekeind maar Stella proberen dan..

Vrijdag 16 mei.
Bijna weekeind!! Nu snap ik EIN-DE-LIJK de uitdrukking T.G.I.F.
Niet omdat het werk verschrikkelijk is, helemaal niet zelfs. Maar gewoon even niks hoeven doen is ook wel lekker na 40 uur achter een computer te hebben gezeten. De stoomcursus GC gaat lekker, waarschijnlijk mag ik maandag beginnen met de gegevens noteren terwijl Erwin (of iemand anders) de telefoon opneemt.

Vrijdag is hier bij Sykes,"donutday"
Aan het begin van de dag wordt er een grote bak naar ieder afdeling gezeuld met fruit, cupcakes en donuts. Ieder personeelslid mag 1 ding uitzoeken en opnommen..
En tjah, als er rond half 4 nog wat in die bak ligt.. dan moet dat toch opgegeten worden.. Dan offer ik me wel op hoor :D

We hebben 's avonds ook het huisje ingericht zoals we zelf willen. De kamers hebben nog steeds het zelfde doel. Maar de meubels staan "een beetje" anders. Veel gezelliger. Een mooie zithoek in de huiskamer. De 2e slaapkamer heeft nu een computerhoek en de slaapkamer kun je nu inlopen zonder gelijk over het bed of een nachtkastje te struikelen.

Zaterdag 17 mei.
WEEKEIND!! Whoohoo!! Lekker uitgeslapen tot 8:00. Daarna rustig wakker worden met een kop Nederlandse DE koffie en een gebakken ei met BACON!! oh wat een uitvinding toch.. mjummie..
Veel plannen hebben we niet voor dit weekeinde. Even rustig aan doen en bijkomen. We hebben nog ruim een (half) jaar om alles te ontdekken.

Met de auto naar de ASDA gereden... buiten bleek een kofferbakverkoop aan de gang te zijn. Na navraag is die er elke zaterdag en zondag. Nou MOOI!! ik had nog een droogrek nodig :D
Daarna de ASDA in gelopen. Denk een gemiddelde Albert Hein en dan keer 8.. dan kom je dichtbij de oppervlakte van zo'n giga winkel.."Even" boodschappen doen duurt hier al snel een uur... Alleen al om de hele winkel door te lopen om al je spullen te vinden. Ook logisch nadenken is hier aan de orde. Waar in Nederland de grootverpakkingen goedkoper zijn dan de 400 gram verpakkingen, moet je hier echt goed opletten.

Ook de 2 for 7 pound aanbiedingen zijn soms heel gemeen. Een andere verpakking maar waar 20 gram minder in zit kost per stuk 3,10...
Logisch nadenken dus.

Daarna lekker naar ons huisje gegaan en de boel een beetje opgeruimd en schoongemaakt. Ik had woensdag toch gezegd dat ze niet teveel moeite hoefden te doen om schoon te maken? *zucht*
Blijkbaar bestaat schoonmaken uit snel een lapje over de deuren halen een meer niet. Dus het vet droop van de afzuigkap en er was een nieuwe levensvorm onstaan in de oven.

De kastdeurtjes waren perfect schoongemaakt, maar blijkbaar hoef je de handvatten niet af te nemen. (pakt handvat vast en het voelt aan als plakband) En zo nog een paar dingen waar ik niet over na wil denken.

MAARR.. het is nu weer schoon, en bruikbaar en geen gevaar meer voor de volksgezondheid :P

Zondag 18 mei.
En dan is het alweer vandaag. Alweer ruim een week voorbij sinds mijn laatste blog. Deze week heb ik niet veel foto's gemaakt. De foto's van vorige week komen echt nog wel (ooit) online. Vandaag weer over de markt gestruind en wat leuke dingetjes opgepikt voor in het huis. Verder lekker filmpjes gekeken, huisje opgeruimd en schoongemaakt. Energie opdoen voor de komende week.

De komende week mag ik om 6 uur beginnen. AARGHH!!! maar jah.. dan ben ik om 14:30 vrij. Nu is het hier 23:00 uur en moet ik toch echt gaan slapen... *GAAAAP* Morgen om 4:45 mijn bed uit...

Slaap lekker lieve mensen.

  • 19 Mei 2014 - 08:48

    Oma Van Dijk:

    Hallo beste luitjes,
    Gefeliciteerd met jullie eigen huisje, aan de bosrand, heb ik begrepen.
    Fijn dat jullie het zo naar je zo'n hebben. Ik moest wel even lachen toen je
    opsomde ,met hoeveel mensen uit verschillende landen je aan het werk bent.
    Volgens mij is het niet saai daar,en kun je je aardig redden..Heeft Pascal het ook naar zijn zin? Doet hij zo'n beetje hetzelfde werk als jij Sanne,misschien op een beetje rustiger manier?
    Leuk hoor ,dat ik weer eindelijk wat van jullie hoorde.
    Nog heel veel succes,en geniet er ook maar van
    Groetjes van oma

  • 19 Mei 2014 - 12:29

    Sjoerd:

    Gompie, wat een mooi verslag. Is me helemaal duidelijk. Veel plezier en tot ziens als je tijd hebt voor skype.
    groetjes Pa

  • 20 Mei 2014 - 09:44

    Berdien:

    Wat een geweldig mooi 'Sanne' verslag.
    Ben enorm benieuwd naar jullie huis en de omgeving. Gaat 'm op korte termijn alleen niet worden ben ik bang.
    Dan maar wachten op de foto's.
    Hele fijne week en tot de volgende blog.
    Kus

  • 20 Mei 2014 - 12:00

    Jonny Van Dijken:

    Hoi Sanne en Pascal,
    Jullie zijn al weer even weg uit Nederland en dat is goed!
    Ik begrijp, dat het goed gaat, werk, huisvesting, samen..?Doe je best en maak er wat van.
    Vergeet niet wie je schepper is.
    liefs,
    Jonny

  • 23 Mei 2014 - 19:06

    Dinie:

    hallo sanne zou jij mij die saait willen sturen over het huisje schotland wandt ik heb daar nog helemaal geen foto's over gezien ik hoorde van je moeder dat het zulke leuke foto's waren

  • 01 Juni 2014 - 17:49

    Diede:

    Hé Sanne! Leuk om jullie avonturen zo een beetje te kunnen volgen! =) Veel succes en liefs! Rutger en Diede

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 31985

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 14 Maart 2009

Llandudno - Wales

05 Mei 2014 - 30 November -0001

Edinburgh - Schotland

Landen bezocht: