Koekjes en een achtertuin - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu Koekjes en een achtertuin - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu

Koekjes en een achtertuin

Door: Sanne van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Maandag 19 mei
ugh.. 04:45 opstaan.. wie verzint dat?? 05:30 de bus pakken en om 06:00 beginnen..

Voordeel is wel dat er zo 's ochtends vroeg nog haast niemand aanwezig is. Rustig naar de kantine struinen, kop caffee halen (koffie kun je het niet noemen) achter de computer gaan zitten en langzaam de dag beginnen.

Om aan te geven hoe rustig mijn ochtenden zijn: om 06:30 had ik mijn eerste telefoontje en rond 08:00 toen ik over ging naar een andere taak, had ik in totaal 10 telefoontjes gehad, van gemiddeld 90 seconden lang.
Ik heb voor mijzelf bestloten dat ik dingen ga doen om mijzelf bezig te houden. Engelse documenten vertalen in het Nederlands, een eigen (Nederlandse) map maken met paperassen die handig zijn om bij de hand te houden.. Op deze manier kan ik mijzelf vermaken in de tijden (oplopend tot een half uur) tussen de verschillende telefoontjes.

Even voor de duidelijkheid: Ik ben NIET aan het klagen!! Ik hoor van andere afdelingen (*kuch, footlocker, kuch*) waar de dames en heren de hele dag amper de headset van het hoofd halen en call na call aannemen. Dan vind ik mijn afdeling toch wat relaxter. En de telefoontjes die ik oppik (na 8 uur) duren ook gelijk 10 minuten en heb ik ook echt het gevoel dat ik iemand help.

Pascal is nog steeds in training. Dat gaat zover ik begrijp ook nog wel even duren. Die zit op een 'iets' strengere afdeling waar geen papier of iets op het bureau mag liggen. I.v.m. persoonlijke gegevens. Dus waar ik een multomap (letterlijk) met aantekeningen en achtergrond info naast me heb liggen, moet hij alles uit zijn hoofd weten of snel via intranet kunnen opzoeken..

Voordeel van VROEG beginnen is wel weer dat ik al om 14:32 klaar ben. Dus deze middag lekker 'even' het bed ingedoken na het werk.. vervolgens om half 6 door Pascal wakker gemaakt nadat hij terug kwam uit zijn werk.. *whoeps*... Nope. vroeg opstaan is niet echt mijn 'ding'.

Dinsdag 20 mei
Opstaan kleren aan, lunch maken en naar ’t werk toe gaan.. typen typen typen typen..
(afgeleid van een kinderliedje die volgens mij ‘zaterdag’ heet)
Ik werk nu volledig zelfstandig. Daarmee bedoel ik dat ik zelf de telefoon op neem en de klant zelf mag helpen zover ik kan. Als ik iets niet zeker weet zet ik de klant op ‘hold’ en vraag ik het na. Dan weet je onbewust toch al veel meer dan je denkt. “Heeft u toevallig recent aan een telefoon enquête meegedaan waarbij om uw rekeningnummer werd gevraagd?” “Heeft u daarbij ook toestemming gegeven voor het opsturen van een ‘gratis’ proefpakket met betaling van de verzendkosten?”.

Lieve mensen in Nederland… DO NOT DO THAT!! Niks is gratis… En de lieve mensen aan de telefoon kunnen er niks aan doen als er ineens € 5,- of meer wordt afgeschreven… U heeft daarvoor toestemming gegven..

’s middags maar niet in bed gaan liggen en daarvoor in de plaats het huis aangevallen. Op de een of andere manier houd je meer energie over als je bezig blijft dan wanneer je gaat zitten/liggen/ niks doen.. ’s avonds lekker een biertje gedronken op de bank. Grolsch halen we nu niet meer in huis.. Nu hebben we Stella artois. Ook goed te doen. En als Pascal vraagt wat ik wil drinken kan ik lekker STELLAAAAAAAA schreeuwen.
(film: over the hedge – kat schreeuwt achter stinkdier aan http://youtu.be/KVAWLO0mPOY)

Woensdag 21 mei
De werkweek al bijna op de helft. Wat gaat het toch snel.. soort van.. een beetje…
Nee, eigenlijk helemaal niet, wat bazel ik toch?? Okeeeey… gooooing on..
Vandaag met de collega’s een heel belangrijk onderwerp aangeboord: COOKIES!!
We hadden vanwege het mooie weer de ramen open staan voor wat frisse lucht, kwam er opeens een overheerlijke geur binnendrijven.. een combi van chocola, kaneel en warmte.. ook wel: vers afgebakken koekjes genoemd.. De geur was bijna zichtbaar, zo duidelijk was het.. je kon bijna meedrijven met de geur… Heel moeilijk om dan gefocust te blijven op het werk.

Dus het gesprek ging over de koekjesfabriek aan de andere kant van de straat.. Vertelden mijn beste collega’s dat het wel eens gebeurde dat er iets mis ging tijdens de productie, of dat koekjes niet de juiste vorm/kleur/gewicht hadden en dan worden afgekeurd en… weggegooid??
NOPE!!

Die lieve mensen van de koekjesfabriek stoppen die koekjes dan in en grote zak en verkopen ze in het winkeltje naast de fabriek.. Are you kidding me???
http://youtu.be/5RPX-tvMMBE

Dus ik heeeeel casual (*jumpjumpjump*) na het werk naar de fabriek gelopen en natuurlijk eerst op de verkeerde plek naar binnen gegaan.
“Hello, my colleagues told me that there is a store here where they sell really cheap cookies?”
“*sigh*, not here.. go outside, to the left, then to the left again”
Hmm… dat heeft ze zeker nog nooit eerder hoeven uit te leggen??

Lang verhaal kort.. ik heb nu een giga zak met koekjes in de kast staan.. een zak van 1,8 kilo, gevuld met heerlijke, a kwaliteit, hemelse ‘milk chocolate chip cookies’. *hear the angles sigh*
Wel even opletten dat ik die hele zak niet in een week leeg kaan.. anders moet ik toch echt een fiets gaan kopen.. of iets engs gaan doen wat ze ‘sporten’ noemen.. oehh jahkkie!!!

’s Middags het bos achter het huis in gelopen. De vorige keer hebben we alleen een rondje gelopen over het grasveld. Nu toch maar wat verder gelopen en whouw wat is het daar mooi!! Het blijkt niet alleen een bos te zijn. Er stroomt ook een rivier(tje) door het bos heen en het is *maar* een paar hectare groot!! Ik heb een aantal informatieborden gevonden waaruit blijkt dat het een beschermt natuurgebied is. Verder wordt het allemaal zo goed mogelijk beschermt, niet zoals in Nederland waar de bossen gebruikt worden voor houtkap en er leven toevallig ook wat dieren… NOPE dit gebied mag niet (of nouwelijks) aangeraakt worden..
Hier ga ik zekers wat uren in doorbrengen :D

Donderdag 22 mei
Mijn collega’s op het werk blij gemaakt met een zak(je) koekjes. Niet alles natuurlijk. Dat staat achter slot en grendel thuis. “Lets turn that frown upside down” is heel makkelijk te doen met koekies :D

Verder gewoon telefoontjes opgenomen en lekker gewerkt.
Vanavond kwam Pascal trots als een pauw thuis. Hij heeft eindelijk zijn eerste telefoontje opgenomen. We denken dat hij volgende week ergens bijna zelfstandig mag telefoneren. De komende week zit hij nog naast iemand anders. Dan doet hij OF de telefoon afhandelen OF de informatie intikken in de computer + informatie opzoeken.

Dat klinkt lang enzo, maar hij heeft ‘iets’ meer te studeren voordat hij die vragen professioneel mag beantwoorden. De vragen die hij krijgt zijn wat moeilijker en gaan om een stuk meer geld dan: “Er is 4.95 van mijn rekening afgeschreven en ik weet ECHT niet waar dat om gaat!!.”(was trouwens een rekening van Skype.. stond duidelijk op het afschrift)

Over Skype gesproken. Vanavond met Renske gesproken. Die komt medio juni waarschijnlijk met haar huspup en zoonlief deze kant op voor een rondreis door Schotland.. En tjah, dan kom je er niet onderuit om ook even bij ons langs te huppelen :D ZIN IN !!!

Vrijdag 23 mei
Laatste werkdag van de week.. Donutdag!!
Verder mocht ik een half uurtje eerder naar huis. Ik had om 15:00 een afspraak in het centrum voor het aanvragen van een National Insurance Number. Die heb je hier blijkbaar heel hard nodig. Zo hard dat ik nu nog 6 weken *zucht* moet wachten tot ik dat nummer heb… Bureaucratie?? Nee joh, hoe kom ik DAAAR bij!!
’s Avonds weer lekker samen verder gekeken aan de serie “Warehouse 13”. En genoten van het feit dat het weekeind is en we dus 2 dagen lang lekker kunnen uitslapen..

Zaterdag 24 mei..
Uitslapen.. ik zei uitslapen toch?? Gr…. Stomme wekker.. die ging dus gewoon weer af om 4.45 grumble grumble… mep mep mep.. Pascal wakker, ik wakker… daar gaat ons uitslaapdagje…
Ik kon nog omdraaien en ‘uitslapen’ tot 7.15. Pascal helaas niet meer….

Nou waren we al van plan lekker vroeg de weekboodschappen te gaan halen, maar toch. Nou jah, dan maar uitgebreid ontbijten door een dwars-door-de-koelkast-omelet te bouwen.. (eieren, gehakt, paprika, bacon, champignons, lenteui, kaas….) ach… wat zijn we toch weer zielig :P

Om 9 uur zaten we in de auto naar de ASDA. Ook nog even over de 2e hands/kofferbakverkoop markt gelopen die elke zaterdag en zondag naast de ASDA wordt georganiseerd. Een schoenenrek op de kop getikt en ik heb 1 pond betaald voor alle 3 de boeken van Twilight samen. Lekker luchtig boekje om te lezen in de bus van en naar mijn werk.

Daarna lekker weer naar huis gegaan en rond geprut in het huisje. Opruimen, afwassen.. dat soort noodzakelijke saaie dingen.

Rond 3 uur waren we dat ook wel zat en zaten we elkaar aan te kijken.. wat zullen we eens gaan doen? Weet ik niet, wat wil jij doen?? Naar het kasteel? Neehh, laten we daarmee wachten tot Renske en Mark langskomen.. Oke.. Maar wat wil je doen dan? Weet ik niet, wat wil jij doen??
Ik had echt een flashback naar de gieren van junglebook..:
http://youtu.be/MGTWmrnPdgk

Dus we zijn gewoon in de bus gestapt naar het centrum om “wat te gaan lunchen en koffie te drinken”. En wel te zien waar we uitkwamen. Op de bonnefooi dus.. LOVE IT! Uiteindelijk uitgekomen bij een super leuk eettentje. Het moest er volgens ons Italiaans uit zien, maar het was gewoon super gezellig. “The clock’ heet het. Voor 11 pond hadden we allebei een bord VOL eten, een mega kop koffie en een heerlijk ontspannen lunch. Echt een aanrader dus.

Daarna konden we in de bus stappen naar het centrum of wandelen. We hebben gekozen om te wandelen en een beetje de zijstraatjes te verkennen. Daardoor een poolcentrum gevonden waar ik nog een keertje naartoe wil. (20 pence per poolspelletje) en gewoon de rest een beetje verkend.
Doorgewandeld naar de princess street (waar alle bussen ongeveer langskomen) en een overdekte mall binnen gegaan. Daar hebben we allebei een computerspel gehaald. Verder gelopen tot we allebei niet meer wisten waar we waren… Een bioscoop gevonden, een theater, verschillende katholieke kerken waaronder een hele luxe katholieke kerk.

“Sanne, hoezo luxe?”
Nou. Goed dat je het even vraagt.. deze kerk was niet vernoemd naar 1 heilige (zoals de sint jan in Gouda.. ) maar maar liefst naar !2! hele heiligen! Nou, dan weet je zeker dat je veilig bent toch?? *gniffel*

Rond half 6 waren onze voeten het wel struinen wel zat en daar waren wijzelf het ook wel mee eens. Tegen die tijd waren we via een doolhof van weggetjes weer terug gekomen op de Princess Street en daar zijn we weer in bus 34 gestapt die ons terug naar huis bracht.
In de tussentijd nog even een starbucks ingesjeest. Gewoon om te kijken hoeveel die mokken daar kosten. Voor de mensen die een Edinburgh of Scotland mok willen hebben: die dingen kosten 6.95 pond. Da’s ongeveer € 8,60 euro. Verzendkosten moet ik nog uitviegelieren. Ga ik deze week wel (ergens) doen. Naar het aantal vraag wat ik er al naar heb, kan ik bijna een postorderbedrijf beginnen volgens mij :P

Na het wandelen door de stad ’s avonds lekker moe op de bank geploft en (na het eten koken enzo) niet veel meer uitgevoerd.

Zondag 25 mei
En dan is het alweer vandaag. 1e dag van de nieuwe week, of laatste dag van de vorige week.. volgens mij ligt dat eraan welke agenda je aanhoud.. AAAAAAAAAAAnyhow…

Vandaag daadwerkelijk uitgeslapen.. :P gisteravond 3x gecontroleerd of de wekker uit stond..
Dus lekker uitgeslapen tot 8 uur…

Naar aanleiding van whatsapp gesprekken, skypegespam en posts op facebook heb ik begrepen dat Nederland heeft genoten van een heerlijke zondag.. Blauwe lucht, 20 graden.. Ik heb zelfs strandfoto’s langs zien komen..
Hier?? Iets anders.. druilerige regen, af en toe wat dondergerommel en een mooie grijze lucht :P
Majah, wat klaag ik nou, dat is de eerste echte regendag sinds we hier zijn aangekomen. Wel af en toe wat miezerregen.. maar dit is toch wel de top.

Vandaag dus lekker in huis aan de slag geweest. Wasjes wegwerken, boel opruimen en spullen een ‘logische’ plek geven in plaats van ‘even’ op de huiskamertafel neerleggen…
Rond half 1 heb ik Pascal meegesleurd naar buiten, lekker de regen in.. ff het huis uit. In het natuurgebied achter ons huis is namelijk een “walled garden” of zoiets, en die had vandaag een open dag. Ik was dus van plan om een paar leuke plantjes te halen voor buiten in de bloembakken op ons balkon. NOUUUU…. LAAT MAAR!!!

IK ga geen 4 pond (of meer) neerleggen voor een plantje zonder ook maar 1 knop, een pol siergras of een handjevol aardbeienplantjes. Ik ga volgende week wel langs de ASDA voor massaproductie violen.. Die hebben tenminste al een beetje kleur.

Na een half uurtje in de druipregen snel weer terug gegaan naar binnen waar de sop-sokken van Pascal snel werden uitgetrokken. Volgende week maar op jacht naar nieuwe schoenen voor hem… want deze schoenen zijn NIET waterdicht kwamen we achter.. (gniffel)..

De rest van de dag lekker geprut in het huis en genoten van onze nieuw aangeschafte computergames. Pascal achter zijn computer en ik met de laptop op schoot.
Ook nog even met Ellen en Sven gesproken over hun vakantieplannen. Ze komen waarschijnlijk eind juli voor ruim een week deze kant op!! Whoop woop!! En Ja natuuuuuurlijk komen ze ook een paar dagen hier crashen.. HUGGLES!!!

En nu is het alweer 22:30 aan deze kant van de sloot. Ik gaat het zo opgeven en mijn hoofdkussen knuffelen.

Slaap lekker lieve mensen…

  • 29 Mei 2014 - 11:11

    Henk:

    Hoi Sanne en Pascal,
    Geweldig om jullie activiteiten in Edinburgh op deze manier te volgen. Volgens mij hebben jullie veel plezier samen. Sanne, hou vol om iedere week je belevenissen op te schrijven. Je vergeet anders een heleboel van wat je meegemaakt hebt.
    Dit geeft ook een boel werkervaring voor de toekomst!
    Ik mis overigens de beelden bij de reis. Maar die komen er binnenkort waarschijnlijk bij. Veel success in Edinburgh en ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Met vriendelijke groet,
    Henk

  • 01 Juni 2014 - 12:07

    Ilona:

    Gefeliciteerd met jullie huisje! Geniet er van!

    PS julllie oost-indische kers staat hier inmiddels in bloei. Een schrale troost van een tuintje op afstand?

  • 03 Juni 2014 - 17:41

    Renske:

    Hoi,

    Hoezo 'kom er niet omheen?' We hebben onze vakantie om jullie heen gepland. Maar ik snap de grap hoor ;) Ik heb er superveel zin om jullie te zien. En we nemen nog een cadeautje voor Pascal mee :)

    Groeten, Renske

  • 16 Juni 2014 - 20:06

    Oma Van Dijk:

    Hallo jongelui,
    Weer bedankt voor je lange relaas Sanne.ik weet nu bijna precies hoe of jullie leven,
    Werken en genieten.die chocolade koekjes lijken me trouwens heerlijk,alleen wel minder goed voor onze omvang.fijn dat alles zo goed blijft gaan.Leuk hoor om zo mee te kunnen genieten met jullie. Ik wens jullie een goede tijd verder en kijk uit naar het volgende verslag.
    Lieve groeten van oma van Dijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 31982

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 14 Maart 2009

Llandudno - Wales

05 Mei 2014 - 30 November -0001

Edinburgh - Schotland

Landen bezocht: