week 27 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu week 27 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu

week 27

Door: Sanne van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Week 27

Maandag 30 juni
Deze week weer werken van 6 tot 14:30. Over het werk is niet veel te melden. Ik werk mijn hele ‘shift’ als receptionist voor een bedrijf in België. Meestal zijn dat telefoontjes van onder een minuut. ‘Hallo, ik wil graag worden doorverbonden met ‘…’, dank u wel, daag..’.
Ja, gewoon in het Nederlands. Ik heb de hele dag door telefoontjes, maar gelukkig ook nog de tijd om gezellig te kletsen met collega’s

Vanmiddag was het heerlijk weer, dus ik heb na het werk heerlijk buiten gewandeld. Even heen en weerom naar de supermarkt. Op de terugweg wilde ik nog langs het bezoekerscentrum, maar die sluit doordeweeks om 4 uur. Morgen beter.

Pascal begint deze week ook ‘vroeg’ namelijk om 8 uur. Dit betekend dat hij rond 5 uur alweer thuis is. Heerlijk!!

Dinsdag 1 juli
Vanmiddag langs het bezoekerscentrum van ‘Water of Leith Walkway’ gegaan. De mensen daar zijn echt super aardig! Ik heb nog wat foldertjes meegenomen met ‘stuff-to-do’. Inspiratie opdoen voor de weekenden. Verder heb ik een pad gevonden die leid naar de bovenkant van het aquaduct tegenover ons huis. Whouw wat is dat mooi! Er stroomt gewoon een rivier, dan een aquaduct die de boel een beetje inperkt en dan stroomt de rivier weer verder. Natuurlijk foto’s gemaakt, kijken hoe die zijn geworden..

’s avonds nog een uurtje in het bos gelopen. De rivier heeft weer normale proporties aangenomen, als in, ik kan de bodem weer zien in plaats van 1 grote modderstroom.

Woensdag 2 juli
Vandaag na het werk het centrum in, in een kringloop een paar puzzels gehaald. 1x een WasGij en 1x een puzzel van ‘the discworld’. Ik was het een beetje zat om elke avond te computeren of een boek te lezen. Nu kan ik ook lekker wat anders doen. Nu kijken of de puzzels compleet zijn :P

De halve huiskamer is nu ‘puzzelplek’. De tafel, de vloer, een aantal stoelen… Overal liggen stukken puzzel of stapeltjes puzzelstukjes met ‘dezelfde kleur’ ofzo.. hihihi

Vandaag hadden we allebei geen zin om te koken, dus samen naar de supermarkt aan de overkant gelopen en pizza gehaald. Omdat we toch al slecht bezig waren ook maar een ijsje toe genomen. Ach wat zijn we toch weer zielig :P

Donderdag 3 juli
Vanavond een whatsapp gesprek gehad met Mandy en met Ellen. Even bijgekletst. Met Ellen de planning van de vakantie doorgenomen.. Nu hebben we er nog meer zin in! Van donderdagavond tot zondagavond mogen Pascal en ik de planning bepalen.. Hmm… Moeten we toch maar eens wat meer toeristische dingen gaan doen, kunnen we kijken waar we Ellen en Sven mee naar toe nemen..

Vorige week heb ik voor Pascal en mij een ‘Historic Scotland Memberschip Card’ aangevraagd. Voor £7,50 per maand kunnen we in ruim 400 historische gebouwen naar binnen. Als je bedenkt dat de Edinburgh Castle alleen al £16,- p.p. kost snap je wel dat dat geld snel terug is verdiend :D

De pasjes zijn alleen nog niet binnen.. *zucht*

Vrijdag 4 juli
Vandaag laatste werkdag. Collega’s zijn helemaal enthousiast over de voetbalwedstrijd van morgen. Nederland tegen Costa Rica. Pas en ik gaan waarschijnlijk weer langs de black bull, net als de andere matches. Na het werk nog een keer de mail doorgelezen die we van Historic Scotland hebben gekregen. De mail kunnen we ook als entreebewijs gebruiken… MOOI!! Zondag dus het kasteel in :D

Vanavond dwars-door-de-koelkast-ei gegeten. Oftewel, Sanne heeft geen zin om uitgebreid te koken ei :P gewoon alle verse producten die we nog over hadden (en die redelijkerwijs te combineren zijn in een eiermaaltijd) samen gekukeld en opgekaand.. Champignons, paprika, lente-ui, knoflook, kaas, ham, bacon, OMNOMNOM!!!

Zaterdag 5 juli
Vanochtend heerlijk uitgeslapen waardoor we pas om 12 uur boodschappen gingen doen. ’s Middags nog ‘even’ het centrum in op zoek naar schoenen. Ik had een paar winkels online gevonden die ook een offline store hadden. Achteraf was het misschien handig geweest om de adressen te noteren en op te zoeken op de kaart i.p.v. ‘daar ergens zijn ze’. Maar ja, weer lekker 2 uur rondgebanjerd en een nieuw stuk van Edinburgh gezien :P Ook een hele leuke winkel gevonden met geek-stuff, zoals stripboeken en hebbedingetjes van o.a. my little pony, game of thrones, big bang theory, dr. Who en nog VEEEEL meer.

Rond 8 uur richting de Black Bull gegaan. Helaas is daar vanavond een DJ.. Daar hadden we niet zo heel veel zin in dus door verhuist naar The Three Sisters. Daar is een gigantisch scherm opgezet (5 bij 5 meter LED scherm) waar we de wedstrijd hebben gekeken.
Het was daar praktisch 1 grote oranje zee.. maar als je GOEIE AVOND tegen iemand zei snapten ze er niks van.. Oke… 70% van alle Oranjefans waren niet Nederlands :P

De hele wedstrijd konden we helaas niet zien. Onze laatste bus vertrok om 12 uur. Dus net op het moment dat de penalty’s begonnen moesten wij vertrekken… *zucht*.
Op deze manier hebben wij de penalty’s op een hele leuke manier mee gekregen. Namelijk elke keer als we langs een bar of pub liepen snel een blik werpen op de grote schermen binnen, in de hoop de stand te kunnen zien. En gauw doorlopen voor ze er achter kwamen wie dat blik gooide…
Op een bepaald punt zagen we het Nederlandse team het veld op rennen. Oh, okeey.. blijkbaar hebben we gewonnen.. hoe ver nog naar de bushalte? :P

Zondag 6 juli
Vandaag eindelijk weer een dagje toeristje spelen. Vandaag: Edinburgh Castle!
Het weer werkt goed mee. Waterig zonnetje, light bewolkte lucht. Niet te warm maar wel droog.

In de loop van de ochtend de bus gepakt naar het centrum en van daaruit doorgelopen naar boven. Op de mobiel de mail laten zien met de aanmelding voor de History Pass en we konden zo naar binnen, no problemo. Vooraf had Pascal van een collega gehoord dat je toch wel 3 uur nodig hebt om alles binnen het kasteel te zien.. Ik denk persoonlijk dat je er wel een hele dag voor mag uittrekken.

Er is echt super veel te zien. Niet alleen het kasteel zelf met alle gebouwen, er zijn ook verschillende musea/tentoonstellingen ingericht met ieder een ander thema. Wij hebben alle dingen ‘snel’ bekeken en waren al 3 uur bezig.

Ik ben blij dat we die pas hebben, dan kunnen we gewoon ‘even’ een uurtje het kasteel bekijken, andere dingen ontdekken en eventueel een museum grondig bekijken. Misschien de volgende keer ook een audio tour nemen..

Een paar dingen die we deze keer hebben gezien:
Groot gebouw op binnenplaats: rond 1400 was het een kerk, rond 1600 is deze gesloopt en in de zelfde stijl barakken gebouwd en rond 1960 is hier een gigantisch monument van gemaakt voor de 1e wereldoorlog. Wouw wat indrukwekkend. De muren waren bedekt met gigantische platen met daarop de aantallen mensen die overleden waren, daaronder lagen dikke boeken met de namen van de personen. Het was niet toegestaan binnen foto’s te maken dus ik kan het jullie niet laten zien.

Verder een volledig nagemaakte gevangenis waar piraten gevangen werden gehouden. 1 van de ruimtes bevatte 20 strobedden met daarboven 38 hangmatten, dus laten we het erop houden dat daar minimaal 60 mannen gevangen zaten.

Buiten was een hondenbegraafplaats. Speciaal voor de honden van de officieren en de schoothondjes van de dames. Verder een kanon van 500 jaar oud, een tentoonstelling over de wapens in de 1e wereldoorlog, een uitgebreide tijdlijn van de geschiedenis van het kasteel. Blijkbaar zijn er bewijzen dat er al 900 jaar voor Christus mensen op de ‘Castle Rock’ woonden. Het oudste gebouw binnen het kasteel is rond 1100 gebouwd. Een kapel ter nagedachtenis van de moeder van de kasteelheer. Een hele tijdlijn met het ontstaan en de veranderingen binnen de troepenmacht van het kasteel.

En natuurlijk hebben we genoten van het prachtige uitzicht, gezellig samen rondstruinen en het prachtige weer. Na 3 uur kijken en genieten waren we het allebei wel zat, we hebben nog lang niet alles gezien maar daar komen we later wel voor terug.

Bij het uploaden van de foto’s heeft Google+ een fotoboek/filmpje gemaakt van de foto’s die Pascal heeft gemaakt, te zien op deze link:
Dat geeft wel een goede weergave van onze 1e keer in Edinburgh Castle.

Rond half 4 waren we weer thuis. De rest van de dag lekker rustig aangedaan. Energie opdoen voor de komende week.

Dag lieve vrienden en tot spreeks.

• 09 Juli 2014 - 11:20

Oma Mien:

Hallo Pascal en Sanne,
    Bedankt voor weer de lange en gezellige mail,
    en de mooie foto's van Pascal.
    Jullie leven/wonen wel op een prachtig stukje Scotland hoor,
    met zoveel moois te zien.
    Heel leuk dat jullie ons zo laten meegenieten.
    Uit alles blijkt dat jullie het erg naar je zin hebben.

Alvast van Harte Gefeliciteerd met Lia haar verjaardag ,as.vrijdag
    Het zal vreemd zijn voor allebei dat jullie niet even bij elkaar kunnen zijn.
    Maar ja, dat is de prijs ervan he.

Ik ga uitkijken naar het volgende nieuws van jullie,
    Veel succes met alles
    Lieve groeten oma

• 09 Juli 2014 - 12:02

Berdien:

Wat een mooi verhaal weer en wat een schitterende foto's.
    Wat ligt dat kasteel daar eigenlijk op een super locatie.

Dank voor het delen.
    Groet,
    Berdien (en al mijn mannen)

• 09 Juli 2014 - 14:05

Edith Doppenberg:

Hoi allebei, het was weer heerlijk om te lezen !!Schitterend uitzicht.Geniet er maar lekker van allebei.Groetjes,Edith.

• 09 Juli 2014 - 22:41

Regina:

Hallo Sanne en Pascal

was weer fijn om te lezen wat jullie deze week weer hebben gedaan.
    bij ons was die week ook druk wezen klussen in een huis drie weken en afgelopen Zaterdag helpen verhuizen dus wij zijn ook druk geweest.
    nu zijn wecweer aan het klussen in onsceigen huis slaapkamer opknapen maar doen het rustig aan we hebben geen haast.
    Nu nog een paar dagen werken en dan weer weekend .
    tot het volgende Schotland bericht en groetjes uit Nunspeet
    alvast een fijn weekend gr van Regina