Q & A 1 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu Q & A 1 - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu

Q & A 1

Door: Sanne van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hallo mensen en welkom bij onze eerste Q&A. Hierbij de vragen die we hebben gekregen en onze antwoorden daarop.

Wat missen jullie WEL uit Nederland?
> Mensen: de mama's, het gezin, vrienden.
Skype helpt ons heel veel, maar dat is toch heel anders dan een 1 op 1 gesprek, knuffelen en samen kletsen met een wijntje erbij.
Verder had Sanne in Nederland 1000 belminuten per maand, dus regelmatig een half uur onderuitgezakt met iemand bellen gebeurde regelmatig. Nu gaat dat niet meer, een telefoongesprek van 17 ct. per minuut is toch iets te duur om een half uur vol te houden.
> Huisdieren: Luna & Sofie, Kita & Rik, Luna & Adzila, Karel, Tara. Ik denk dat jullie wel begrijpen dat we allebei van dieren houden :D
> Eten: Patat met halve kip en appelmoes, frikandel, verse groenten (DUUR!), kerriepoeder, DE koffie, drop.
>Verder: De action, Hema, Pets Place (en de mensen daar), fitsen, tv kijken, onze dierenbeeldjes (opgeslagen in NL), Tropisch zwembad , boekenkast vol boeken en Sanne mist haar giga hoeveelheid kleding.

Gelukkig hebben Renske en Mark koffie en boeken meegenomen en we hebben een 'kleine' wishlist naar Ellen en Sven gestuurd voor als ze over 2 weken langs komen.

Wat missen jullie NIET uit Nederland?
> Het platte landschap, werkloos thuis zitten, (zichtbare) bevooroordeling op straat naar aanleiding van uiterlijk.

Wat hebben julie wel in Schotland wat jullie niet hadden in Nederland?
> Beiden een full time baan
> Een mooi groot huis met eigen parkeerplaats naast een natuurgebied
> Bergen, heuvels, een algemeene prachtige omgeving
> Een geweldig uitzicht, waar je ook heen kijkt.
> BACON!!!! (made in the Netherlands :P)

Kunnen 'we' langskomen/ visite/ vakantie komen houden?
> Natuurlijk! Wel even vantevoren melden, zodat we vrij kunnen vragen van het werk :D
> We zijn geen reisbureau, dus graag je eigen planning maken, jezelf bezig houden.
> We zijn geen hotel, graag wel meebetalen met de boodschappen of zelf boodschappen doen.
> We zijn wel gastvrij, extra sleutelbos ligt al klaar, samen met een volledig ingerichte extra slaapkamer handdoeken en beddengoed.

Komen jullie nog terug?
> Vast wel, ooit. 'vakantie' vieren in Nederland. Op de zolder bij de moeder's onze spullen uitzoeken en opruimen, mensen knuffelen en bijpraten.

Hebben jullie plannen voor de (nabije) toekomst?
> Huisdieren. Gras-, Engelse- of Valkparkieten. Meer leven, geluid en beweging in huis.
> We hebben samen besloten dat we zoizo, als dat mogelijk is, een jaar in Edinburgh willen wonen. Genoeg tijd om alles te ontdekken. Daarna zien we verder of we langer willen blijven of ergens anders heen gaan verhuizen. Ons werk wil ons voorlopig nog niet kwijt, dus dat is geen probleem :D
> Ieder weekeind willen we 'iets' gaan doen. Het centrum in, kastelen in de buurt bezoeken, wandelen in de natuur.

Schotland is een golfland, hebben jullie daarin nog plannen?
> Tot nu toe niet. Golfen is (nog) niks voor ons. Misschien minigolf of bowlen in de toekomst.

Bevalt het daar tussen de verschillende nationaliteiten/talen?
> Ja, erg interessant. Verschillende culturen & gewoontes daarvan.. Alle verschillende accenten. Gokken waar iemand vandaar komt.

Hebben jullie ook tijd om iets van de omgeving te zien?
> Tot nu toe niet echt. Geen tijd voor gemaakt.
Wel plannen geopperd om af en toe een weekeindje weg te gaan. Op deze manier kunnen we de tijd nemn om de omgeving goed te zien.

Hoe is de sfeer op het werk?
> Sanne: Sfeer is goed. Lekker samen kletsen, grappige mailtjes over en weer sturen. Lekker klagen op z'n tijd. Weinig tot geen 'echte' roddelpraatjes of scheve gezichten. Ik kan mezelf zijn en mensen moedigen het alleen maar aan.
> Pascal:Gezellig team, leuke collega's. We kunnen buiten het werk af en toe gezellig wat drinken met z'n allen.

Wordt er meer Frans of meer Engels gesproken op de werkvloer?
> Engels is de 'voertaal'. Dit wordt door iedereen gesproken.
> Als 2 of meer mensen dsamen een andere taal spreken, is dat ook geen probleem.
> Nederlands, Frans en Italiaans zijn talen die je vaak voorbij hoord komen.
> Duits en Spaans hoor je minder, maar is wel aanwezig.
> Japans hoor je echt af en toe.
> Pascal zit in de 'Nordic team'. Hij hoord de hele dag Fins en Zweeds om zich heen. Deze talen hoort Sanne amper.

Wonen jullie ver van het werk/ het centrum af of valt dat mee?
> De bushalte naar het werk is ongeveer 2 minuten lopen van de voordeur. Daarna is het ongeveer 10 minuten met de bus en vervolgens nog 5 minuten wandelen naar het werk. Dus dat is heel goed te doen.
> Misschien halen we in de nabije toekomst nergens fietsen vandaan. De tijd om naar het werk te fietsen (langs de rivier) is ongeveer even lang als de reis met de bus.
> Met de bus kunnen we ook naar het centrum. Het is dezelfde bus, alleen de andere kant op. Het ligt eraan waar je wilt uitstappen, maar het duurt ongeveer 15 tot 20 minuten en dan staan we in het centrum van het centrum.
> De auto gebruiken we haast niet, eigenlijk alleen maar oom boodschappen te doen op zaterdag ochtend en collega's te helpen verhuizen :P

Sanne, wordt je al meer ingewerkt?
> YES! Deze week ben ik begonnen met een nieuwe (extra) client. Naast het bedrijf waar ik de telefoon op neem op de laptop en het bedrijf waar ik max 4 telefoontjes per dag van krijg op de vaste telefoon, ga ik nu ook emails beantwoorden. Echt super leuk. De tijd van vervelen is nu echt voorbij. Voor deze client ga ik binnenkort ook te telefoon opnemen. Dit is echt een hele drukke lijn. Dus dan wordt ik even 'uitgezet' voor de andere clients. Whoop whoop! Ik heb straks meer dan genoeg werk. Letterlijk... MEER dan genoeg :D

Heb je mijn brief ontvangen?
> We hebben een heleboel lieve brieven en kaarten ontvangen de afgelopen tijd. Familie, vrienden, buren uit Gouda, klanten van de Pets Place, allemaal hartelijk bedankt!
> De brieven en kaarten worden allemaal bewaard en staan bij ons bovenop de kast. Samen met foto's, een schilderij/tekening van Simen en de cadeautjes van tante Jonny staat alles uitgestald.
> Ik zal een foto toevoegen van onze verzameling 'Nederlandse liefde'. Nogmaals heel hartelijk bedankt iedereen! Het doet ons heel veel goed.

Maken jullie daar ook al nieuwe vrienden?
> We hebben op de werkvloer goed contact met de collega's.
> Buiten het werk om zijn we met de collega's van Pascal voetbal gaan kijken in de pub en Sanne heeft een aantal (2) keer 'taxi' gespeeld om collega's te helpen verhuizen.
>Er wordt gepraat over een game-avond organiseren of met een groep naar de bioscoop gaan, maar daar is nog niks van gekomen.

Wat voor huisje hebben jullie? / Wonen jullie samen met anderen?
> We hebben een super mooi appartement, helemaal voor ons zelf.
> Het is een huisje aan de rand van de stad, tegen een natuurgebied aan. De enige geluiden van de straat die bij ons binnen komen is af en toe de sirene van een langsreidende politie-/brandweerwagen of de ambulance. Verder horen we de hele dag vogelgeluiden uit het bos.
> Ik denk dat dit huis ongeveer 2x zo groot is als ons huisje in Gouda. Alle kamers zijn mooi licht en ruim.
> Ruime keuken, 2 slaapkamers, badkamer (met bad :D), huiskamer en genoeg bergruimte om al onze spulletjes netjes op te slaan.
> Ons huis is op de 2e verdieping aan de achterkant van het gebouw. Door het ontwerp van het gebouw hebben we aan 3 kanten (voor, links, rechts) geen directe buren. Hierdoor hebben we absoluut geen geluidsoverlast van en naar de buren.

Kun je '…' voor mij naar Nederland nemen/sturen?
> We hebben een aantal 'bestellingen' gekregen voor Starbucks mokken van Edinburgh en/of Scotland. Ellen neemt voor een aantal mensen de mokken mee terug wanneer ze hier langs komt.
> Tante Dinie, de witte sjaal met blauwe schaapjes hebben we nog niet gevonden, we blijven kijken.

Zo, dat is weer een heel verhaal. Heel leuk om te lezen dat mensen zo geïnterresseerd zijn in ons leven hier. Laat de vragen maar komen, we beantwoorden ze graag. Het schrijven van deze blog was echt heel leuk. Schrijven? Jup, ik heb eerst alles geschreven voordat ik alles heb ingetypt.

Nu deze blog online wordt gezet, ga ik bezig met het schrijven van de blog van afgelopen week. Zo krijg ik mijn vrije middagen wel vol!! :D

Tot spreeks lieve mensen
-x- Sanne

• 13 Juli 2014 - 12:23

Sjoerd V Dijken:

Zelfs antwoorden op ongestelde vragen

• 13 Juli 2014 - 12:39

Sanne Van Dijken:

Hihihi. Dat lijkt wel bijna zo he? We hebben alle vragen die over de hele blog zijn gesteld samengevoegd met de vragen uit de emailtjes die we hebben gehad en de vragen op Facebook, Skype en Whatsapp. :D En jup, ik houd van uitgebreid antwoorden :D xx

• 13 Juli 2014 - 13:18

Regina:

Hallo Sanne en Pascal

leuk om de vragen en antwoorden te lezen die mensen naar jullie hebben gestuurd
    fijn om te lezen dat jullie het daar toch naar je zin hebben en wat een geweldig huis hebben jullie
    dat jullie dieren missen kan ik me voorstellen dus hoop voor jullie dat ne snel een paar vogels vindt die natuurlijk ook weer niet te duur zijn
    wat heerlijk voor je dat je baan u de hele dag vult met werken
    nu wens jullie heel veel plezier daar en als jullie tijd hebben da er dan de zaterdag of zondag even wat van de verdere omgeving genieten
    heel veel lieve groetjes en een dikke knuffel van Regina

• 17 Juli 2014 - 12:45

Jonny Van Dijken:

Lieve schatten,
    Wat leuk te horen, dat het jullie goed gaat.Nu een beter beeld over werk,leven en vrije tijd.
    Heb het goed samen. Fijne periode met mama Ellen en Sven!
    Het is hier erg warm en zomers.
    liefs en groeten: tante Jonny