Week 42 13 t/m 19 oktober - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu Week 42 13 t/m 19 oktober - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu

Week 42 13 t/m 19 oktober

Door: Sanne van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Week 42 13 t/m 19 oktober
Halloween komt steeds dichterbij dus daar ben ik onder het werktijd veel mee bezig. Mensen wakker schudden, emailtjes versturen.. Alles om maar te proberen dingen geregeld te krijgen. Maar het gaat me lukken! Ik zeg het je!

Verder wordt het bijna een wekelijkse traditie om een nom-nom-party te organiseren. Deze keer hadden we als reden gevonden dat we een nieuwe collega hebben. Mathias is onze nieuwe Duitse collega. De dagen ervoor weer mails rondgestuurd en iedere collega heeft 3 pond ingelegd.

Donderdag de 16e hebben Claire en ik zijn bureau versierd en hebben we met z’n allen genoten van stokbrood, gesneden groenten en verdere lekkernijen. Het wordt iedere week meer!! :D
Toen kwam Greta ineens langs dat ze komende zaterdag jarig is. Tjah, binnen 24 uur kan ik niet een verjaardagsfeestje organiseren.. Dus ik heb ‘iets kleins’ geplant voor de 20e. Greta is onze teamleidster, ze houd van zwart, kijkt al helemaal uit naar de vele Halloween decoraties en heeft zelf ook aangegeven dat ze haar bureau helemaal in deze stijl gaat versieren. Dus wat doet Sanne? Ik ga haar bureau helemaal in princessenstijl verpakken!! :D Ik heb er nu al zin in :D
Verder wordt het naast alles op het werk ook steeds drukker. Vandaar dat jullie ook minder facebook dingen van mij langs hebben zien komen afgelopen week. Ik ben daadwerkelijk druk bezig met werken! ’s Avonds helemaal moe thuis komen, zo.. dat is al een lange tijd niet meer gebeurd.
Zaterdag weer over de 2e hands markt gestruind. Er was een beste stevige wind opgestoken en het was wat kouder. Dus dan koop je voor 1 pond een setje met muts, handschoenen en een sjaal.. Kijk, zo doe je dat! :P Die kwam me gelijk goed van pas. In de ASDA ook leuke decoratie gevonden voor maandag. Hotseflots :D
De rest van de dag weer thuis gebleven. Plannen maken voor de volgende dag.
Zondag ochtend zijn we in de auto gestapt naar het oosten. Die arme Els wist niet wat haar overkwam :P Ineens 100km aan één stuk dor moeten reiden.

1e stop van de dag: Tantallon Castle
Na een heerlijke tour door het Schotse landschap komt het kasteel in beeld. Een gebouw in de vorm van een ‘U’ langs de ruige kust. Het gebouw staat op een lichte heuvel, met uitzicht over de gehele omgeving. Vooraan staat een klein gebouwtje wat veel lijkt op een gevangenis. Wanneer we over het glooiende gras ernaar toe lopen blijkt het een iets minder gruwel gebouw. Een duiventil! Blijkbaar waren duiven vroeger een goede en gemakkelijke bron van vlees. Weinig ruimte nodig en makkelijk te vervoeren. Heel ingenieus.

Daarna doorgelopen naar het kasteel zelf. Whouw.. Dit kasteel is niet naar ‘oude glorie’ gerestaureerd zoals Edinburgh Castle of Stirling Castle. Alleen de noodzakelijke restauratie werken gedaan om het gebouw te beschermen tegen de tijd. En relingen aangebracht bovenop het gebouw om valpartijen te voorkomen.

Dit kasteel is duidelijk gebouwd op verdediging. De muren zijn dik, overal aan de voorkant zijn kanonsgaten te zien van veldslagen en vanaf de muren is duidelijk te zien hoe de verdediging is opgebouwd met vlakke velden, afgewisseld met muren en gulen.

Vandaag is het prachtig weer. Haast geen wolken aan de lucht, de zon doet goed haar best en als we binnen lopen hebben we het zelfs redelijk warm. Alleen we lopen in een tochtig oud kasteel aan de kust, dus ik ben blij dat ik mijn sjaal bij me heb en mijn haar in een staart. Wow wat waait het hard!! We kunnen bijna tegen de wind in leunen als we bovenop het gebouw staan. Toch wel blij met de aangebrachte leuningen.

Samen in de zon gelunched met meegebrachten boterhammen met kaas. We moeten toch wel een beetje Nederlands blijven :D Heerlijk genieten van het uitzicht en van een regenboog die goed zijn best doet. Na de lunch nog de rest van het kasteel bekeken en daarna terug naar de auto. Op het pad naar de auto toe komen we nog een collega van Pascal tegen, samen met haar vriend. Die genieten samen van de laatste dag van hun vakantie. We hadden nog een toeristengids gekocht voor dit kasteel, dus deze gelijk doorgegeven. Hebben zij ook nog wat te lezen.

Daarna in de auto gestapt en via een prachtig landweggetje, door een oud dorp heen naar:
2e stop van vandaag: Dirleton Castle.

Dit is toch een totaal ander gebouw. Meer een gigantisch landhuis. In de afgelopen 400 jaar zijn er steeds stukken aangebouwd, wat duidelijk zichtbaar is in de architectuur. Links het oudste deel, waar gewoon stenen op elkaar zijn gestapeld om een rechthoekig gebouw te vormen. Rechts een ‘nieuw’ deel ( ook al ruim 150 jaar oud) waar duidelijk meer geld en tijd is besteed voor mooie ronde vormen, beelden en verschillende kleuren stenen.

Verder staat dit kasteel in het midden van een dorp, met een grote kasteeltuin eromheen en veel meer gebouwd op luxe dan op verdediging.

Bij dit kasteel hebben we maar een half uur rondgelopen. Daarna hadden we alles wel gezien. Gelukkig hebben we ons pasje waarbij we overal gratis naar binnen kunnen, want hier hadden we (achteraf gezien) geen 7 pond per persoon voor hadden willen neerleggen. Maar dat maakt niet uit :D

Na dit kasteel is het al weer 4 uur. Een heerlijke dag gehad en heerlijk uitgewaaid. Daarna terug gereden naar huis waar we de foto’s van Pascal op de computer hebben gekeken. Er staan weer een paar schitterende plaatjes tussen. Vroeg naar bed vandaag. VKomende week weer 40 uur werken.

Tot snel lieve vrienden.
Groetjes en een dikke knuffel.

Sanne

• 09 November 2014 - 22:36

Berdien:

Leuk dat rondje cultuur in een land waar wij zo van houden.

Op het moment dat ik dit lees en reageer, zitten jullie op de boot voor een vakantie (al hoewel vakantie, volgens mij worden jullie vrijwillig geleefd) in Nederland.
    Wij gaan jullie, denk ik, niet zien. Je familie is, denk, nu even belangrijker.

Groetjes Berdien (en Gert Jan en Robin)