week 35, 25 tot en met 31 augustus - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu week 35, 25 tot en met 31 augustus - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu

week 35, 25 tot en met 31 augustus

Door: Sanne van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 September 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hallo lieve mensen in Nederland!

Deze week ging eigenlijk heel snel voorbij. Deze week had ik ‘avonddienst’ wat betekend dat ik begon om 12:30 en pas om 21:00 naar huis mocht. Pascal begon om 10:30 en mocht om 19:00 ‘al’ naar huis.

Gevolg was dat we ‘s ochtends allebei konden uitslapen. Maar als ik ’s avonds thuis kwam was er niet veel tijd meer voor wat dan ook. “Hallo mijn lief, hoe was je dag?” “Top, ik ga slapen.. tot morgen.”

Een lichtpuntje was de hele week mijn pauze van 19:00 tot 19:17. De exacte tijd dat Pascal klaar was met werken. Gewoon met hem naar de bus lopen, even de dag door spreken, “Tot over 2 uur mijn lief” en dan weer terug naar binnen..

Het grootste nadeel van avonddienst is toch wel dat het een stuk minder ‘druk’ is. Ik bedoel, wie belt na 6 uur ’s middags nog naar een bedrijf om een vraag te stellen? Je gaat er toch vanuit dat na 6 uur de lijnen gesloten zijn?

Dus vanaf 17:00 UK tijd tot 21:00 UK tijd.. is er kort gezegd niet veel meer te doen :P Wel krijg ik soms telefoontjes uit een ander deel van de wereld, waar het op dat moment gewoon ‘kantoortijd’ is. Een opsomming van landen die ik in mijn tijd hier aan de telefoon heb gehad:

Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Tsjechië, Denemarken, Zwitserland en natuurlijk de UK. En dat zijn alleen maar landen ‘dichtbij’.
Rond 20:00 heb ik ook wel eens: New Zeeland, Australië. America, Canada, Japan en Iran aan de lijn.

Wat een ander leuk gedeelte van mijn werk is, is als ik werk voor een Bedrijf in België. Regelmatig heb ik het volgende gesprek:
“Goede middag, ‘….’ receptie, hoe kan ik u helpen?”
“Is dit ‘…’ Antwerpen?”
“Ja dat klopt meneer, waarmee kan ik u helpen?”
“Oh, oké, je klinkt Nederlands, klopt dat?”
“Ook dat klopt meneer, goed opgemerkt, ik ben Nederlandse en ik werk voor een Vlaams bedrijf.”

Tja, leg dan maar eens uit dat je een Nederlandse bent die in Schotland woont en werkt namens een bedrijf in België.. hihihi.. Niet dat ik dat mag.. Want ik moet mij voordoen alsof ik daadwerkelijk in Antwerpen zit.. “Hoe is het weer daar” Uhm….

En de achternamen die ze dan noemen! Suykerbuyk (Suikerbuik), Spruyt (Spruit), Maes (Maas) en mijn favoriet: Bruyndonckx (Bruindonks).

En dan moet je je voorstellen dat ik een Japanse collega heb, die geen Nederlands of Frans spreekt. Die hoor ik dan naast me: “What did you say your name was? Could you spell that for me?”
*Giegel* Zo moest ik uitleggen dat de Nederlandse tussenvoegsels bijna nooit met een hoofdletter worden geschreven.. Maar dat ze in het Vlaams ook wel eens aan elkaar worden geplakt en dan WEL met een hoofdletter moeten.. Zoals: van Ackerbroeck en van den Eynde, maar Vanroy en Vanacoleyen.

Regelmatig vraag ik gewoon: Wordt uw naam in het Nederlands of in het Vlaams gespeld? En van die kleine verandering in zinsopbouw. Niet “Met wie mag ik u doorverbinden” maar “Met wie kan ik u contacteren?”. Zo kan ik wel nog een paar pagina’s volschrijven over het prachtige taaltje in het zuiden.

Verder niet veel eigenlijk. Ik ken nu alle bedrijven waar ik voor werk. Training is niet meer nodig. Binnenkort krijgen we misschien nieuwe collega’s, zoals een Duitser of een Italiaan. Maar ik was blij dat het weekeind was, weer een beetje tijd met mijn lief kunnen doorbrengen.

Dit weekend is echt super mooi weer buiten, mooie blauwe lucht, af en toe een wit wolkje en de zon deed ook goed zijn best. Waar collega’s van mij geheid de natuur intrekken of op het strand liggen, maar wij hebben dit weekeind ook goed besteed:

HUISJE SCHROBBEN!!

Tja, dat moet ook gebeuren. En na 2 weken avonddienst was het ook wel een beetje nodig. Rustig maar, afwassen enzo doen we echt wel.. Maar ’s ochtends voor het werk en ’s avonds na het werk ga ik echt niet even stofzuigen of de badkamer schoonmaken.

Dus dit weekeind: ramen open, lekker doorluchten en boenen tot het glimt.. Weer wat geleerd.. wist je dat als je genoeg sop op het linoleum in de keuken hebt liggen, dat je op je knieën door de keuken kunt ‘schaatsen’?? LEUK JOH!

Ik voelde me net Pippi Langkous. ‘Als je geen zin hebt in schoonmaken, maak er dan een spelletje van’. MAAR! Het huis is van boven tot onder, links naar rechts weer helemaal schoon :D

Ik weet niet hoe uitgebreid ik er in de blog over heb gesproken.. Maar in de maand augustus is de hele stad ‘volgelopen’ met een half miljoen extra toeristen van de FRINGE. De Fringe houd in dat er de hele dag door gratis en betaalde concerten, toneelstukken en andere optredens zijn door de hele stad. Veel van mijn collega’s sparen het hele jaar om ‘op vakantie’ te gaan op de Fringe.

En Pascal en ik? Wij hebben een totaal van NUL opvoeringen bezocht. De eerste reden is de drukte, er zijn zo gigantisch veel mensen, niet normaal. Over de hoofden lopen is er niks bij. Maar de grootste reden is het overschot aan keuze. We hebben serieus een magazine ter grote van het oude IKEA boek of een telefoonboek in onze huiskamer liggen.. VOL met de verschillende artiesten die optreden…. Ugh.. kies daar maar eens uit.

En we zijn niet echt het type om op de bonnefooi het giga drukke centrum in te gaan om ‘maar te kijken’ wat er is.. Wij blijven liever thuis een serie kijken, lopen op een rustige dag door het centrum, gaan het bos in of spenderen een hele zondag met het beklimmen van een berg zoals vorige week.

Maar, terug naar de zondag avond. Toen was er een vuurwerk om de Fringe af te sluiten. En niet zomaar even een paar pijltjes in de lucht schieten, nee! Een 45 minuten durend vuurwerkspektakel die werd begeleid door een live orkest!

We hebben samen met een aantal collega’s van Pascal afgesproken op Calton Hill. Daar waren we iets over 8 uur ’s avonds. Om 21:00 begon het concert en WOUWIE wat prachtig! Vooral het slotstuk was schitterend. Het leek bijna alsof ze ergens nog een paar extra kratten vuurwerk waren tegengekomen. ‘Oh steek ook maar af.’

Heeft iemand van jullie de film V for Vendetta gezien? Daarin wordt een prachtig klassiek stuk muziek gebruikt op het moment dat ‘V’ het gebouw in London opblaast. De 1812 Overture. (ja dat heb ik opgezocht). Dit stuk werd ook tijdens dit vuurwerkspektakel gebruikt. Ik verwachte ieder moment het kasteel of de klokkentoren te zien ontploffen. :P

Het concert werd ook op de radio uitgezonden waardoor wij bovenop de heuvel ultiem van het spektakel konden genieten. Lekker tegen elkaar aangekropen, en genieten van het prachtige uitzicht. En natuurlijk het vuurwerk.. :P Pascal heeft een paar (meer dan 150) foto’s en HD filmpjes gemaakt. Daar zullen de mooiste ook TZT van worden geüpload.

Het thema van dit jaar was ‘War’. Dit was ook wel heel duidelijk. Door lichteffecten, extra veel rook gebruik en de manier waarop vuurwerk en muziek elkaar aanvulden was de Edinburgh Castle regelmatig als een ‘Warzone’. Omringd door rood, rook en geweld. Maar wel heel indrukwekkend.

Het heeft precies niet geregend tijdens het concert. Daarna waren de wolken lek geschoten en werden de straten (letterlijk) schoongespoeld van toeristen. Snel over de princesstreet terug gelopen naar de bus en door naar huis. De gehele prinses street was afgesloten van verkeer, evenals een paar straten eromheen, dus we mochten nog ruim een half uur flink doorstappen voor we de eerste bushalte tegenkwamen die in gebruik was. Ik was blij dat we allebei onze wandelschoenen aanhadden.. En ik had medelijden met de meiden en dames die in de zondagsoutfit op hakken en in rok langs kwamen gestrompeld..

Hierbij het krantenartikel van BBC met foto’s en uitleg enzo:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-29009392

Tot snel lieve vrienden, familie en ander gespuis.

Ik zie/spreek jullie snel.

Kind Regards,
Sanne


  • 05 September 2014 - 15:10

    Jonny Van Dijken:

    Groeten en veel plezier samen!
    Jonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 32041

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 14 Maart 2009

Llandudno - Wales

05 Mei 2014 - 30 November -0001

Edinburgh - Schotland

Landen bezocht: