Week 31, Ellen en Sven op visite - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu Week 31, Ellen en Sven op visite - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Sanne Dijken - WaarBenJij.nu

Week 31, Ellen en Sven op visite

Door: Sanne van Dijken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Op het moment van schrijven is het dinsdagavond 12 augustus. Samen weer klaar met werken. Heerlijk gegeten. Ik zit nu opgekruld in de luie stoel terwijl Pascal naast mij een spelletje speelt. Samen kijken we op zijn 2e beeldscherm naar League of Legends (Lol E-sports)

Op het moment van typen is het woensdagochtend 10 september. Ik heb dit echt veel te lang voor mij uitgeschoven.. Ik zit nu al een half uur op mijn werk mijn collega Claire te pesten omdat het 6 uur ‘s ochtends is en ik de hele tijd Nederlandse liedjes aan het zingen ben.. EEN EIGEN HUIS.. EEN PLEK ONDER DE ZOOHOON!! Claire is een Franse dame trouwens, begrijpt dus helemaal niks van wat ik typ of zing.. hihihi

Maandag 28 juli.
Sanne heeft ochtenddienst 06:00-14:30. Pascal heeft avonddienst 11:30-20:00.
De extra client krijgt vanaf vandaag een nieuwe Nederlander. De komende dagen zullen Jesse en ik nog veel emails beantwoorden en ik beantwoord ook nog de telefoontjes, naast het ‘echte’ werk.
Over werk is niet veel te vertellen. We zijn lekker bezig, emails worden goed weggewerkt en we hebben veel lol.

Deze week wordt maar een korte werkweek. 3 dagen om precies te zijn. Want donderdag.. komen Sven en Ellen hier aan! Elke dag plaatst Ellen op Facebook wat ze die dag hebben gedaan. En elke dag komen ze dichter bij. Woensdag kon ik maar 1 ding bedenken: I wanna go home! Overuren over juli ingeleverd: 14 uur overgewerkt.
Woensdagmiddag lekker het huis opgeruimd. ’s Avonds de studeerkamer omgebouwd naar logeerkamer. Bedden opgemaakt, computer naar onze eigen slaapkamer verhuist.

Donderdag 31 juli
The big day! Lekker vroeg wakker en niet meer kunnen slapen. Voor 10 uur hadden we al boodschappen gedaan bij zowel ASDA als de Sainsbury’s. Eten + versiering + taart gehaald. Taart? Versiering? Yep! Sven is een maand geleden 21 jaar geworden. We konden helaas niet op zijn verjaardag komen, daarom doen we het nu dunnetjes over. We hebben een carameltaart, een ‘21’ banner, ballonnen en 2 vliegtuigjes om de huiskamer te versieren.

Om kwart over 11 zijn we helemaal klaar. Geen idee hoe laat ze komen, ze zouden toch eerst langs een kasteel in de buurt? 11:30, SMS van Ellen: “Leg zandzakken voor de deur, we zijn er over 15 minuten.” (Later hoorden we dat het kasteel gedeeltelijk gesloten was ivm filmopnames.. En de toegangsprijs was nog wel even hoog.. LAAT MAAR dachten Sven en Ellen)

Net op dat moment begint het keihard te regenen. Wat een toeval.. 11:50 MAMA!! BROERTJE!! Daar komt een Fiat Panda de hoek om gezeild, Sven achter het stuur. Na een stevige knuffel (of 6) sneakt Pascal naar boven terwijl de rest de 1e lading spul naar boven zeult. Boven aangekomen komt Sven er snel achter waarom: Een mooie taart staat midden op tafel met zijn naam en leeftijd in brandende kaarsjes er bovenop. Surprise!

Lunch, taart eten, rest van de auto leeghalen en dan mogen we de vele tassen en dozen openen. Papa Sjoerd heeft een “kerstpakket” meegegeven. Koffie, stroopwafels, appelmoes, bier, Engelse drop, harde worst. Allerlei schatten uit Nederland komen tevoorschijn. Bedankt Pa!

Verder had ik ook een “kleine” verlanglijst naar Ellen gestuurd. Nog meer koffie, kerriepoeder, Heinz curry, pannenkoekenmix, stroopwafels en allemaal dingen die hier niet of belachelijk duur te krijgen zijn worden langzaam maar zeker opgestapeld op tafel. Verder mijn puzzelkleed, vogelspulletjes, vullingen voor mijn vulpen EN een tas vol met mijn kleding! ¾ broeken, extra T-shirts, dat soort dingen. WOOT! We hebben nu 4 kg koffie in de kast staan. Dat is wel even genoeg tot de volgende keer dat iemand langs komt :P

’s middags zijn we nog het centrum ingegaan. Het kasteel van een afstand bekeken, over Princesstreet gelopen en de terugweg via de Rose Street. Sven heeft een game shop bekeken en Pascal heeft een heleboel details van de stad laten zien die mij nog niet eens waren opgevallen. Pas heeft echt het oog van een fotograaf!

Rond 4 uur waren we weer terug. Alle 4 vermoeide pootjes. Het was genoeg voor vandaag. Vandaag met Ellen draadjesvlees voor morgen gemaakt. En natuurlijk samen koken voor vanavond. Super gezellig.

’s Avonds had ieder zijn eigen plekje gevonden. Sven heeft met behulp van Pascal ook the Sims 2 + alle uitbreidingen gedownload en zit in de logeerkamer met zijn laptop. Pascal zit in de slaapkamer te gamen en Ellen en ik zijn aan het puzzelen in de huiskamer. Even tot rust komen, energie verzamelen en plannen maken voor de komende dagen. Morgen gaat de wekker om 7:30.

Vrijdag 1 augustus, Edinburgh Castle
Loop je ’s ochtends duf door het huis heen, gaat er ineens een deur open. Goeie ’s morgens Ellen! Heerlijk gevoel. Mama is er echt! Samen heerlijk ontbeten, tassen ingepakt met de bus naar Edinburgh Castle.

Vandaag is het een beetje regenachtig. Maar ook wel druk. Daarnaast is ‘The Fringe’ vandaag officieel begonnen. Een maandelijks festival in het centrum waardoor er een half miljoen extra mensen in de stad zijn. Conclusie? DRUK! Ik ben blij dat we iets of wat uit het centrum wonen. Dicht genoeg om met de bus overal heen te kunnen, ver genoeg dat het lekker rustig is.

Terug naar het kasteel verhaal. We hebben alle musea binnen de muren uitgebreid bekeken. Verder hebben we plekken + dingen gezien die mij de vorige keer niet eens waren opgevallen. Pascal & Ellen waren helemaal in hun element met het maken van foto’s. En Sven natuurlijk met alles wat met militaire geschiedenis te maken heeft. En dat is EEN HELEBOEL in Edinburgh Castle.

Ben je rustig aan het wandelen, is Ellen ineens weg! Huh? Net liep ze nog naast me! Kijk je achterom, is ze weer een foto aan het maken :P

Edinburgh Castle is heel erg gericht op de militaire geschiedenis van het kasteel. Het grote gebouw op het midden van de berg is helemaal omgebouwd tot WW1 monument. Verder gaat ieder museum over een ander deel van de militaire geschiedenis.
Wat wel gaaf was, de medaille die Ellen heeft overgehouden aan haar ½ jaar in de sinai woestijn (MFO medaille) hing ook in 1 van de displaykasten! Tussen een paar honderd andere medailles.

Helaas voelde Pascal zich niet heel erg lekker vandaag. Die bleef af en toe buiten terwijl wij weer een museum in doken. Van 10 tot 2 uur hebben we rondgelopen in het kasteel, alles goed bekeken en natuurlijk ook gein getrapt.

Daarna zijn we via de Royal Mile terug naar beneden gelopen, zover dat mogelijk was. Het grootste stuk van de Royal Mile was volgepropt met mensen. Hier hebben we ‘snel’ doorheen gelopen. Sven en Ellen een paar shops laten zien voor we verder naar beneden liepen om te gaan lunchen. Tevens even langs een Starbucks gelopen om een paar mokken aan te schaffen voor mensen in Nederland.

Na de late lunch in de bus gestapt terug naar huis waar we ieder weer in ons eigen hoekje kropen. ‘s Avonds draadjesvlees, doperwten bonen en aardappels gegeten. Ik had weer eens veel te veel gemaakt, tot Pas zei “De doperwten zijn op.” “Huh? We hadden net nog een halve ki.. Oh..”

Op dat moment zet Pascal zijn bord op tafel.. VOL met doperwten.. Even de pan omgekeerd.. hihihihi. Eet smakelijk.. :P ’s Avonds hebben we met z’n allen besloten zaterdag een rustdag te maken. Iedereen kan wel een dag bankhangen gebruiken om weer helder uit de ogen te kunnen kijken.

Zaterdag 2 augustus, Rustdag
Vanochtend met Ellen en Pascal naar de ASDA. Sven is lekker thuis gebleven. Niks voor hem, boodschappen doen. Kan ik me goed voorstellen.
Helaas regent het waardoor er niemand op de 2e hands markt staat. Jammer, vooral voor Ellen.
Daarna de ASDA in om boodschappen te halen. Gelijk de kans gepakt om Ellen versteld te laten staan van de prijzen hier. Zo zijn we iets meer dan £ 40,- kwijt voor een kar vol met boodschappen. Voor de hele week? Jup, in principe is het leven hier heel erg goedkoop. Basis boodschappen zijn zonder BTW,, de rest een hele lage BTW. Dat is wel wat anders dan wat je in Nederland betaald.. Wat is het daar onderhand?? 9% en 20%?? Blijkbaar zijn sommige dingen in de ASDA nog goedkoper dan in de LIDL in Nederland. Woot woot!

Gelijk gebruik gemaakt van het feit dat moeders mee was. Hints en tips gevraagd over welke schoonmaakmiddelen ik het beste in huis kan hebben.. dat soort dingen. Na het boodschappen doen de boodschappen naar boven gezeuld. En Eigenlijk verder niet veel uitgevoerd. Tjah, daar is een rustdag toch voor? Computeren, muziek luisteren, puzzelen.. maar vooral lekker ouwenelen, praten en bijkletsen :D ’s Avonds samen met Ellen gekookt en daarna met z’n allen vroeg het bed in.. morgen weer nieuwe avonturen!

Zondag 3 augustus. Stirling Castle
’s ochtends lekker uitgebreid ontbeten, daarna samen in de auto van Ellen gestapt. Op de een of andere manier eindigde ik achter het stuur. Sven naast me, Ellen achter mij en Pascal achter Sven.
Is toch weer even wennen hoor. Ik heb al bijna 3 maanden niet meer ‘echt’ auto gereden. Alleen maar van de supermarkt heen en weer om en een paar keer 2 km reiden. Nu gelijk gas erop en de snelweg op.. broem broem!! Lekker een uurtje gereden naar Stirling, waar het kasteel aan het bovenop een berg lag, natuurlijk..
Via kronkelweggetjes en dwars door het dorpscentrum naar boven, tot we bij het kasteel aan kwamen. Whouw wat een prachtig bouwwerk! Dit kasteel is totaal anders dan in Edinburgh. Hier wordt de nadruk gelegd op het leven van 200 jaar terug. De kamers zijn (zover als mogelijk) terug in de originele staat gebracht. Prachtige muurschilderingen, wandkleden, versieringen, het plafond zat vol met 3d figuren van gezichten.. Ook de verhalen er rondom waren indrukwekkend. De kleden hadden 15 jaar geduurd om te maken, 2 artiesten hadden helemaal opnieuw geleerd om de 3d gezichten te maken en er was een hele expositie hoe dit tot stand kwam en waar de originele gezichten te zien waren.

Ook hier hebben we alles bezocht, goed rondgekeken en natuurlijk genoten van het uitzicht. Met z’n vieren naast elkaar staan geleund over de kasteelmuren en gewoon kilometers ver kunnen kijken alle kanten op. We zagen een dikke regenwolk van rechts aankomen, konden de regen in de verte naar beneden zien vallen en langzaam zagen we de regen op ons afkomen. Echt een prachtig gezicht! Natuurlijk heel veel foto’s gemaakt, heerlijk rondgestruind en genoten van de prachtige exposities en alles wat ze daar aanboden.

Ook is er veel aandacht voor kinderen. In verschillende kamers kunnen kinderen ‘nadoen’ wat er in die tijd werd gedaan. Muziek instrumenten bespelen, leren hoe de verschillende kleuren verf werden gemaakt. Tot zelfs verkleden in kleding van toen aan toe! Verder stonden overal grote borden met informatie van de mensen die er (misschien) geleefd hebben. Bijvoorbeeld de plaatselijke Jester/Joker, die met een pak van kippenveren de kasteelmuren afsprong en dacht te kunnen vliegen. Hij kwam er met slechts een gebroken been vanaf omdat hij in een stapel ‘manure’ terecht kwam.

Ook liepen er acteurs rond, gekleed in kleding van die tijd. Deze vertelden verhalen die ze ‘zelf’ hadden meegemaakt. Heel goed doordacht allemaal. Maar het meeste hebben we toch wel genoten van wat er buiten was. Het prachtige uitzicht over de uitgestrekte velden, de bergen en gewoon ALLES!! (Ik wordt weer helemaal enthousiast tijdens het schrijven van dit verhaal)..

Na alles goed bezocht te hebben zijn we weer in de auto terug naar ons huis gereden. Sven zat deze keer achter het stuur en ik heb lekker een tijdje geslapen.

’s Avonds hadden we echt geen zin om te koken dus we hebben besloten om uit eten te gaan. Even uitzoeken waar we heen gingen en vervolgens dat ‘hele’ stuk naar het restaurant gereisd. Ik had eerst Sven wijs gemaakt dat we ruim een uur met de auto moesten reiden en hij had echt zo iets van: ‘Dan gaan we toch ergens anders heen!!??’ Tot ik hem lachend vertelde dat we naar ‘the Blue Goose’ gingen. Het restaurant 5 minuten lopen verderop.

Daar hebben we genoten van een heerlijke avond. Goed voedsel, goed gezelschap en heerlijk gelachen. (leunen op een bordje met een bak olijven is niet handig.. olijfolie overal enzo :P)

De terugweg door het bos gelopen. Sven en Ellen versteld laten staan van de schoonheid van de natuur, letterlijk op loopafstand van ons huis.

Daarna weer thuis. Moe. Lekker gegeten. Uitgeteld. Lekker slapen…

• 11 September 2014 - 10:17

Renske:

heh, lachen nog het verslag terug lezen! mooi het, Stirling Castle. Dat verhaal met die bak olijven zie ik ook voor me. Gisteren kreeg Mark het voor elkaar om na het pannenkoekenbeslag maken, met de 'aanknop' ergens tegen aan te stoten terwijl hij hem uit de bak haalt. Gevolg: pannenkoekenbeslag overal (lees muur, aanrecht, grond, Marks kleding en een beetje op mijn gezicht), Mark mopperend en ik na 2 seconden helemaal vlak van het lachen door dat komische gezicht en belachelijke situatie! Noedelsoep maken is er niets bij ^^

• 11 September 2014 - 15:38

Berdien:

Hoi Sanne,

Mooi verhaal weer. Vooral omdat we al waren voorbewerkt met de FB verhalen van Ellen.

Tot de volgende keer.
    Berdien en de rest.